torsdag 4 februari 2010

Snögrottor


Vilken otroligt snöig vecka vi har haft. Idag påminde mig en tjej i fyran om Laura Trenterns Snögrottan. Boken handlar om två killar som bygger en snögrotta och råkar bli instängda. Tål du att läsa en verklig och läskig bok när du kommer in efter snögrottsbygget är den här helt rätt. Hos oss har vi den som ljudbok och på Daisy men vill ngn ha den som bok så beställer vi den som vanligt.

Denna vecka har det blivit ny månad och därför har jag dragit en ny vinnare bland Bokjury-röstarna. Bokjuryn är en omröstning bland Sveriges barn där alla mellan 0-19 år får rösta på en till fem favoritböcker bland de böcker som getts under året. På Hubertusgården får ett barn som röstat varje månad välja en bok ur Barnbokskatalogen. Jag lottar vilket. Sedan kan man också vinna priser i den nationella lottningen. Jag tycker det är bra att barnens alldeles egen lässmak får stå i centrum och uppmärksammas. Barnen får också lite koll på vilka de nya böckerna är genom röstningen och att jag berättar vilka man kan rösta på när jag bokpratar. Dessutom är det kul att se vilka böcker som vinner på skolan och jämföra om Hubertusbarnens boksmak stämmer med alla Sveriges barn. Förra året hade Hubertusgårdens barn lämnat in nästan hälften av rösterna i Lund. Undras vilka böcker som vinner i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar