torsdag 7 oktober 2010

Hänt i veckan

Veckan började som sagt med hejdundrande festligheter på Kanelbullens dag. På Läslust på bibblan hade vi sagotema, jag berättade sagan om Rapunzel och barnen ritade egna bilder till den. Därefter följde en massa bokprat: Jag bokpratade hos sexorna och var dessutom själv på ett bokprat för bibliotekarier med superduktiga Karna Nyström som sammanfattade årets svenska barnboksutgivning. Sist men inte minst: I förmiddags följde jag med ett par barn från förra årets biblioteksråd på ett mycket spännande möte i stan... Fortsättning följer!

Den nya Barnbokskatalogen har kommit och jag har så smått börjat dela ut till barnen på skolan i samband med bokprat och med hjälp av biblioteksrådet. Jag berättar samtidigt för barnen om Bokjuryn: Fram till 13 april nästa år kan alla barn i landet rösta på sina favoriter bland barnböckerna som gavs ut under 2010. Jag fungerar som röstrapportör för Hubertusgårdens elever, dvs. jag samlar in och skickar vidare deras röster. Man kan vinna en massa fina priser, böcker och författarbesök till exempel. Vi har också en egen lottning här på skolan varje månad bland barnen som som röstar. Priset är att välja en bok ur årets barnbokskatalog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar