torsdag 29 september 2011

Hänt på bibblan

September kom och gick så fort, så fort! Men vi har hunnit med en del ändå. Biblioteksrådet, med elever från varje klass på skolan, träffades för första gången det här läsåret. De nya tvåorna har kommit hit varje måndag för Läslust på bibblan och har bland annat fått prova på hur det är att vara bibliotekarie. Jag var låntagaren som ville ha hjälp med allt möjligt: låna i vår nya utlåningsapparat, hitta till hyllan med faktaböcker för barn, få tips om en ljudbok som kunde tänkas passa en 8-åring...

I september träffade jag också de nya barnen i F-klasserna för första gången, då jag i rollen som folkbibliotekarie bjöd in dem till visning och saga på biblioteket. Det är lika roligt varje år att se förtjusningen hos sexåringarna när de får sitt eget lånekort och kan börja utforska biblioteket på egen hand.

Skolorna i Lund har blivit beviljade Skapande skola-pengar till kultur. Jag ingår i den lokala arbetsgruppen i vårt skolområde och under september har vi arbetat med att ta fram en plan för hur pengarna ska användas.

Och just det, i slutet av förra veckan var jag på bokmässan i Göteborg och kom hem fullproppad av intryck och inspiration. Där gick jag på en massa seminarier och lyssnade på författare som talade om sina böcker och om att skriva för barn. Bland andra Ulf Stark, Martin Widmark och Jo Salmson som alla är omåttligt populära hos oss här på Hubbe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar