måndag 11 januari 2010

Välkomna tillbaks!

Här kommer terminens första boktips. En bok för er som behöver en kort, lättläst och spännande bok.

När jag var liten fanns det en backe i närheten av vårt hus. Backen kallades av folk på bred småländska för Päraslättalien. Den var ruskigt brant. Därför gick det galet fort nerför och uppför orkade man inte cykla förrän man fått en växelcykel eller gick i fyran och hade bra kondition.

Min kompis Johan hade roliga idéer men förstod inte att vissa saker kan man göra och vissa får man absolut inte göra. En dag hittade Johan och jag en gammal damsmugare. Vi band fast den efter Johans cykel och satte min lillebror på dammsugaren. Sedan gav Johan sig iväg ner för backen med treåringen på släpet. Huj vad det gick och oj vad min bror hoppade där han satt. Cykelhjälm hade man inte på den tiden. Men det gick bra som tur var.

Det går också bra tillslut för Erik som bor i närheten av Djävulsbacken. Boken är skriven av Daniel Zimakoff och är från 2009. Förutom att Djävulsbacken är brant är den guppig. Man måste både vara modig och ha en bra cykel för att klara att ta sig ner tillsammans med de andra coola killarna. Eriks cykel kallar de coola killarna för "vraket". Den klarar inte guppen. Men Erik är helt säker på att han skall få en ny fin cykel när han snart fyller nio år.

Detta är en actionfylld berättelse som är kort men ändå handlar om många saker. Vill du veta vad Erik får för cykel i födelsedagspresent och vad som händer när han provar den i Djävulsbacken? Läs Djävulsbacken av Daniel Zimakoff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar