torsdag 31 december 2009

Gott nytt år!!!

Oj vad jag har latat mig på jullovet.... Hoppas att du också har gjort det. I morse vaknade jag klockan sju. Mycket retligt eftersom jag vill vara pigg ikväll.Jag tog mitt täcke, tittade ut på ett frostigt vinterlandskap, och tassade upp till soffan där jag på ett bräde läste hela Trollkarlens elefant av Kate DiCamillo.

Peter August Duchene är en pojke som bor hos en febersjuk vresig gammal soldat därför att hans pappa dött i kriget och hans mamma dog när hon fick Peters lillasyster. Livet är inte lätt för Peter men han har mycket tro och hopp och gör sitt allra bästa i alla situationer.

En dag då Peter är sänd till torget för att köpa mat händer det sig att han hamnar hos en spådam istället för hos fiskhandlaren. Han ställer då den fråga som han knappt vågar uttala. Lever hans syster? Spådamen säger att hans syster lever och ger honom en mycket konstig uppmaning. Att han ska följa en elefant som kommer att leda honom till systern. Peter grubblar på om det verkligen kan vara sant och vad i hela världen han ska göra.

Samtidigt råkar en trollkarl i en annan del av staden trolla fram en livs levande elefant istället för en bukett liljor. Taket går sönder och en dam får sina ben krossade men Peter August Duchene blir förstås alldeles till sig när han får höra att det kommit en elefant till stan.

Detta är en stämningsfull berättelse om att våga göra något åt det som finns i ens hjärta. Om att följa sin längtan och att det som tycks omöjligt kan bli verklighet.

Denna bok är precis som författarens tidigare böcker på svenska; Edward Tulanes fantastiska resa och Despereaux sagor som är ganska svåra att läsa. Ändå står de på Hcf-hyllan. På Hubertusgården är det flera i fyran, femman och sexan som gillat böckerna. Är du inte superduktig på att läsa och yngre är det här en perfekt bok att be en vuxen läsa högt. Den passar alla åldrar och har mycket att säga både till barn och vuxna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar