fredag 11 december 2009

Lucia och punktering

Idag skulle jag hinna kolla på treornas fina luciatåg men jag fick punktering på vägen till skolan. Åhhh.

Denna veckan har vi haft lite avslutning med Läslust på bibblan. Vi pratade lite om dikter. Läste Mårten Melins och Barbro Lindgrens dikter och pratade om vad en dikt är.
Efter det fick alla skriva en dikt om julen på tre rader där varje rad skulle börja med texen "Julen är". Här kommer några smakprov:

Julen är rolig.
Julen är snöig.
Julen är braig.

Julen är skön.
Julen är fridfull.
Julen är rolig.

Sedan fick alla byta ut sina "Julen är" till "Jag är" och behålla det som de skrivit.
Så här blev då en dikt:

Jag är snö.
Jag är julgranar.
Jag är julgodis.

Man kan säga att jag lurades lite men på köpet blev dikterna helt annorlunda och i alla fall några såg att man kan busa och ändra på ord och språk när man skriver och se vad det blir.

Nu börjar alla beställda böcker att trilla in. Ta en tur till bibblan i nästa vecka så får du se att här finns ganska mycket nytt.
PS Det snyga fotot har Jimmy Svensson tagit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar