onsdag 16 december 2009

Biblioteksrådet bokpratar

Denna och förra veckan har vi haft premiär på Hubertusgården. De som ville i biblioteksrådet har bokpratat för barn i andra klasser. Det var lärarna som kläckte idén vid terminsstart för att jag inte skulle behöva lägga så många timmar bokprat. Jag vet inte precis om det besparat mig tid än. Men det blev riktigt lyckat i alla fall.

Så här gjorde vi: Först fick alla som ville välja en bok som de ville prata om. Tillsammans resonerade vi om vilken årskurs boken passade för och sedan samordnade vi så att det skulle bli två olika bokprat. Sen fick biblioteksrådsbarnen läsa och lägga upp sitt eget bokprat hemma. När vi sen träffades i förra veckan var det dags att öva inför varandra. Nervositeten är svår att öva bort men uppmuntran om det som var bra och idéer hur det kunde bli bättre från oss andra i biblioteksrådet gjorde att det blev jättebra när det väl var dags, på riktigt.

De lyckliga klasserna blev 3:an och 4:an. I trean berättade Oskar om Bara Tsatsiki av Moni Nilsson, Anja berättade om Min faster vampyrhönan av Jackie French och Eskil berättade om Tvättade pengar av Martin Widmark & Petter Lidbeck.

I fyran berättade Hampus om Tam, tiggarpojken av Jo Salmson och Sonja berättade om För alltid av Ingelin Angerborn.

I trean fick bokpratarna så många frågor så vi knappt kom därifrån och i fyran blev jättemånga sugna på att läsa böckerna. Som skolbibliotekarie bara stod jag och mös och kände mig pys-stolt. Tänk vad de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar