onsdag 26 februari 2014

Läslust på bibblan




Idag hade jag "Läslust på bibblan" med tvåorna. Eftersom det var sagotema här på Hubbe veckan innan sportlovet fortsatte vi att arbeta med sagornas värld. Vi började med att läsa om Askungen i en bok med väldigt fina bilder av den franska författaren och illustratören Charlotte Gastaut. Kolla in den, jag älskar hur hon kombinerar guldiga och glittriga klänningar med randiga strumpbyxor! Sedan satte vi igång med att berätta vår helt egen saga med hjälp av berättarkorten som ni ser ovan. Alla fick var sitt kort och utifrån korten skapade vi tillsammans en saga där jag började säga en mening om vad jag såg på mitt kort och sen fick var och en fortsätta på sagan utifrån bilden på kortet och vad personen före hade berättat. Det blev en vild och magisk saga som började med en man som bodde i ett stort slott i en värld där allt var jättestort, han nådde knappt upp till blomsterkrukorna, och avslutades i rymden och på en öde ö där han till slut fick tag på en häst och kunde rida hemåt. På vägen hann han med att äta ganska mycket, gå på cirkus, köpa garn, hälsa på en kompis som hade ett hotell, hänga i sitt vardagsrum där han hade sin cykel och en massa prydnadssaker och åka i en flod fram till ett slott. Jag tycker att det blev en jättebra saga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar