onsdag 5 mars 2014

Boktips

 
 
Just nu håller jag på att läsa boken När jag blev stulen andra veckan i juni av Siri Kolu. Det är första delen i en serie som kallas för Jag och rövargänget och nu i vår ska andra delen komma som heter När jag äntligen blev stulen igen. Boken handlar om Vilja och den handlar precis om det som den heter, Vilja blir nämligen stulen under en tråkig sommarutflykt andra veckan i juni. Det är rövargänget, en familj som ägnar dagarna åt att köra runt på vägarna och röva saker från bilar. En dag stoppar rövargänget Viljas familjs bil och i farten får de också med sig Vilja som får följa med och lära sig att bli en riktig rövare. Och det visar sig att Vilja är en riktigt duktig och påhittig rövare! Rövargänget bor i sin skåpbil och på kvällarna slår de läger vid någon sjö där de badar och äter upp maten som de rövat under dagen. För det är mest mat som de rövar.
 
Det här är en äventyrlig och rolig bok, ibland skrattar jag högt när jag läser. Rövargänget är väldigt roliga och lite galna och det är kul att läsa om deras upptåg och röverier. Fast att de rövar och tar saker från folk på ett lite läskig sätt tycker jag om rövarna och hejar på dem. Jag tycker också att framsidan är väldigt fin. Jag har inte läst ut boken än men det ska bli spännande att se vad som händer med Vilja, om hon stannar hos rövarna eller kommer hem till sin familj. Jag blir också sugen på att läsa fortsättningen, för enligt titeln på den verkar det ju som att Vilja vill bli stulen igen!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar