Bokrecension från Adrian i sexan

Boktjuven

Författare: Markus Zusak
Förlag: B WAHLSTRÖMS
Utdrag:
"Med ett öppet öga, det andra i en dröm, kunde boktjuven- också känd som Liesel Meminger - utan tvivel se att hennes lillebror Werner nu låg på sidan och var död"

Boktjuven handlar om nioåriga Liesel Meminger som skulle flytta med sin bror till sina fosterföräldrar Rosa och Hans Hubermann. Men när de åker med tåget till Himmel Straße, i utkanten av München där de ska flytta in. Men mitt under tågresan så får brodern Werner ett allvarligt hostanfall, och helt plötsligt så dör han helt plötsligt. På begravningen så snappar Liesel åt sig en bok- Dödgrävarens handbok-. Det blir den första boken som Boktjuven stjäl. När Liesel och hennes biologiska mamma kommer fram så vill ingen berätta det för paret Hubermann. Under flera år framåt så skulle Liesel ha mardrömmar om sin lillebror. När hon fyller tio år så måste hon gå i BDM, som är en nazistförening, som alla tioåriga flickor i Tyskland måste gå i. Och grannen Rudy Steiner måste gå i Hitlerjugenden, precis som alla andra tioåriga killar, som är en liknande kollektiv aktivitet. När det är dags för en ceremoni åt Hitler så skulle man bränna en massa böcker så tar Liesel sin andra bok i karriären.
En dag så kommer en jude och ringer på dörren Liesel öppnar. Juden sa "Jag söker Hans Hubermann". När Liesel hade hämtat hennes fosterpappa så säger juden att han är Max Vandenburg, son till Erik Vandenburg, som räddade Hans i första världskriget. Så Hans lät Max bo i källaren. Det enda som Max hade med sig var de kläderna som han hade på sig och Hitlers bok Mein Kampf. Så Max bodde i den kalla källaren, den var så kall att han blev allvarligt sjuk. Men familjen Hubermann vågade inte hämta en doktor eftersom att Max är en jude. Så Rosa försökte med alla knep som hon lärt sig under åren, och efter ungefär en månad så blev han frisk. Men bara några månader senare så kom nazisterna för att se om källaren var bra som skyddsrum. Så Liesel fick i uppdrag att gömma Max. Som tur var så lyckades Liesel gömma Max under trappan utan att nazisten märkte något. Som ni kanske förstår så har Max inte fått frisk luft på ungefär ett år. Så i början av sommaren så skulle han bara gå en sväng när en nazistvakt såg honom. Han blev bortförd till något fängelseliknande ställe i närheten av Himmel Straße. När Liesel spelade fotboll med sina grannar så såg hon Max genom en spricka i en vägg. Hon sprang genast till hennes fosterföräldrar för att berätta den hemska nyheten. Helt plötsligt så blir Hans värvad av nazisterna och ska ut i kriget. Han och Alex Steiner, Rudys pappa, ska inte kriga. Alex hamnar i sjukvården medans Hans transporterar de skadade till sjukhuset, inte det som Alex jobbar i. Efter ungefär en månad i kriget så kommer både Hans och Alex hem välbehållna. Men senare kommer bombningen och paret Hubermann dör. Däremot så lever Liesel i Sydney långt borta från krigen och får barn och barnbarn. Tillslut så dör hon en naturlig död.
Jag tyckte att boken var riktigt fängslande och spännande, när man väl har börjat läsa så kan man inte sluta. Det fans ju så många frågor som man ville få svar på. Men tyvärr så var det många tyska ord och svärord som man inte förstod.
Så den får 4/5 ugglor