onsdag 19 mars 2014

Bokrecension från Wilma i sexan

Havets djup

Författare: Annika Thor

Framsida: Alexandra Kern

Förlag: BonnierCarlsen

Spårvagnen skramlar fram längs den breda gatan. Steffi tittar ut genom fönstret utan att egentligen lägga märke till vad hon ser. Gatorna, husen, affärerna, och planteringarna längs hennes skolväg är så välbekanta att de blivit osynliga för henne. Någonstans i hennes medvetande skymtar andra gator, andra hus. Men bara som en skugga, ett minne av en dröm.

Så börjar Havets djup. Boken handlar om Steffi som har flytt till Sverige med sin lillasyster Nelli. Deras föräldrar blev kvar i Wien och andra världskriget. Steffi skickar brev med sina föräldrar, och får en dag reda på att de har blivit skickade till ett jude-läger. Först när Steffi kom till Sverige bodde hon hos en familj i Göteborg skärgård. Hon gick i skolan där, och var väldigt duktig och ambitiös. När hon hade gått ut sexan så flyttade hon in i Göteborg stad och gick i flickläroverket. Sedan flyttade hon hem till en av hennes bästa kompis som hette Maj. Där bodde hon tillsammans med Maj, hennes mamma och alla hennes syskon.

Jag tycker att boken är jättebra, eftersom den är så spännande. Den är realistisk och bygger på en verklig händelse. Den är ganska lättläst, och innehåller inga bilder.

Jag tycker att det är tråkigt att man inte får veta mer om Seffi och Nellis föräldrar som är på ett jude-läger. Jag skulle också vilja veta lite mer om Nelli som är kvar på ön medans Steffi är i stan.

Boken var väldigt svår att slita sig från eftersom den var så spännande hela tiden, och något nytt hände nästan hela tiden. För att förstå handlingen så måste man läsa de två tidigare böckerna. Jag är glad att det finns en bok till i serien. Boken passar för både tjejer och killar i åldern 11-14.

Boken får 5/5 ugglor.

Wilma 12 år