onsdag 7 maj 2014

Bokrecension från Nathalie B i sexan

Spegelns hemlighet.

Författare: Ewa Christina Johansson
Illustratör: Åsa Carlsson
Förlag: Hegas 2010

Spegeln hängde i ett hörn. Den var gammal och kantig. Jag kunde se halva mig när jag tittade i den. Guldramen var dammig och smutsig. Det satt en röd lapp på spegeln. På den stod det att den kostade 100 kronor.

Spegelns hemlighet handlar om två flickor som heter Ida och Ella. En helg var deras mamma och pappa på semester och då hade dom barnvakt. Ella och Ida tyckte inte om sin barnvakt som heter Lilly. Lilly är deras granne och nästan 100 år. Ella, Ida och deras mamma och pappa var på en loppmarknad. Ida såg en speciell sak en spegel, det var den enda spegel på hela loppmarknaden. Ida gick till spegeln och där hände det något... Hon sa till sin mamma att hon ville ha den. Fick hon den eller inte ?

Jag tycker att boken är jättebra och spännande. Boken var för lättläst för mig så jag kan rekommendera denna boken till yngre barn ungefär 6-9 år. Där finns några bilder, jag har inte direkt en favoritbild men en fin bild är framsidan. Den förklarar vad boken handlar om.

Spegelns hemlighet är en fristående bok. Det finns två böcker till om Ella och Ida. Dom heter Tavlans hemlighet och Kortets hemlighet. Jag kan rekommenderar denna boken till mer flickor än pojkar.

Mitt betyg till denna boken är 4 av 5 ugglor.

Nathalie B 11år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar