fredag 20 november 2009

Denna veckan på bibblan

Idag skiner solen efter mycket regn och blåst och jag tänkte innan veckan är slut skriva lite vad som hänt. I måndags hade vi en bibliotekslek på Läslust på bibblan. Jag har fått idén från min skolbibliotekskollega Klara på Backa- och Lovisaskolan.

Först fick alla var sin post-it lapp. På den fick man skriva sitt efternamn och sedan sitt förnam. Sedan fick de tänka att de var författare och därför hitta på vad den bok de skrivit skulle heta. Många roliga och bra förslag som "Den glada clownen", "Blodsugarhönan" och "Detektiv Loppys nya fall" skrevs ned på lapparna. Efter det satte vi lapparna på våra magar och la oss i en hög på golvet. Nu var det måndag morgon vi var böcker som en frivillig bibliotekarie fick ställa in i rätt ordning i hyllan med allas uppbackning och hjälp. Ganska kul. Efter två grupper sa ett barn "Men det är ju lätt. Det är ju bara som vi står i matkön". Grupp tre fick därför hitta på sina för och efternamn också. Vad sägs om Måns Bubbelqvist, Jasmin Solsson eller Eva Snorsson? Visst är det fantastiska författar-namn!

Sen har jag träffat Annika, skolans speciallärare och pratat Daisy, lättlästa böcker och om hennes och mitt samarbete. Alla som går hos Annika är VIP på biblioteket. Vet ni vad VIP betyder? Very imortant persons!

Vi har lagt ut en Twilight-tävling i bibblan med ett fint pris och satt
fram alla Julböckerna. Det är sångböcker, pysselböcker, bilderböcker och kapitelböcker. Du lånar dem i 14 dagar så många hinner låna dem. Men är det ingen kö på dem går det att låna om som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar