fredag 27 november 2009

Författare i massor och nya böcker

Igår var jag i Hässleholm tillsammans med 250 andra bibliotekarier och lyssnade på författare som skriver för barn och unga. Tex Mårten Melin, Petter Lidbeck, Jo Salmson och Katarina von Bredow. Författare som lånas flitigt här på bibblan. Petter var så rolig så jag skrattade nästan hela tiden när han pratade och av Mårten fick vi med oss en skrivövning som jag absolut ska testa på tvåorna.

När jag sitter på sådana där tillställningar funderar jag över om jag är där för att det bara är kul eller vad ni ska ha för nytta av att jag är där. Ibland är det svårt att svara på den frågan men jag tycker det är viktigt... Det är för er elever och lärare som jag jobbar.

Men det var inte bara kul utan jag tror jag fick med mig hem något också. Tex berättelser som jag kan använda när jag bokpratar för er om författarnas böcker. En skrivövning och idéer från olika bibliotek som mina kollegor gärna berättade om när vi fikade.

Idag ska jag handla böcker. Vi och alla andra skol- och folkbiblotek i Lund har fått pengar från Kulturrådet till nya böcker. Man får inga pengar om man köper böcker till sin skola eller sitt bibliotek för mindre pengar än man gjorde året innan. För att vi ska få dessa extrapengarna måste vår rektor satsa lika mycket på böcker till skolbibblan fast det är ekonomsik kris. Och det har hon gjort... Så nu blir det lite "julklappar" till bibblan. Glöm inte bort att man kan önska vilka böcker som ska köpas in.... Kom och säg till. Tycker jag att förslaget är bra så köper jag in den bok som du önskat. Så ni som läser mycket passa på att tipsa.

Så en liten "najs" avslutning. Det roligaste denna vecka var inte Petter Lidbeck utan när jag sjöng Piff och Puff-sången i matan med en kille i trean, han sjunger såå bra och vi kunde hela texten båda två. Det finaste denna veckan var inte när Katarina von Bredow satte ord på kärlek utan när en annan kille i trean generöst ville ge bibblan sin nya Tam-bok. Ungarna på Hubbe är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar