torsdag 8 mars 2012

Eldens väg

Författare: Maya Snow
Förlag: Bonnier Carlsen, 2009

"Striden rasade runtomkring mig. När jag grep efter svärdsfästet fanns där inget annat än tom luft. Var var jag? Jag vacklade bakåt då några samurajer strömmade förbi."

Så börjar tredje boken i serien "Samurajens döttrar". Den handlar om Kimi som är ca 11-14 och äldsta flickan i sin familj. Hennes pappa är jito, som betyder ungefär väldigt mäktig, och mördas av sin bror för att han vill bli jito. Familjen måste fly för att nu vill hennes farbror döda alla fyra av dem. Syskonen måste först söka upp sin bror Moriyasu som förhoppningsvis ska bli den nya jiton och deras mamma innan de flyr. Något som händer är att deras betjänt förråder dem. Det blir en massa krig och ilskan växer hos Kimi. De tre böckerna handlar om det.

Men om du vill förstå allt så måste du läsa de andra två, som heter "I mästarens skola" och "Svärdets viskning".

Den har 229 sidor men går väldigt snabbt om man gillar den. Jag tycker den borde ha några bilder och en till del för den skänns inte avslutad. Men jag ger den fem av fem ugglor för den är väldigt spännande.

Av Kajsa





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar