fredag 20 april 2012

Det brinner

Författare: Laura Trenter

"- Om det är fler än en bil är det säkert brandkåren, säger Frida. Hon reser sig med sådan fart att
päronsodan håller på att välta på bordet och rusar ut i trädgården. Ovanför träden en bit bort i
skogen bolmar tjock, svart, rök.
- Isabelle! skriker hon. Ödetorpet brinner!"

Boken handlar om Frida och hennes kompis Isabelle som tjuvröker vid ett torp som kallas Ödetorpet. Bara några minuter senare brinner det. Det är någon som är innebränd. Vem? Kan det vara tokige Reine som såg när de rökte? Spänningen fortsätter när någon smyger runt i trädgården. Vem är det? Är det någon som kommer för att hämnas? Och varför ligger det en gul bensindunk under träden inne i skogen?

Jag tycker att boken är spännande och ibland fastnade man i den och ville bara läsa vidare. Boken är också lite läskig, som när någon kommer och rycker i den låsta och fastkedjade dörren. Vid något tillfälle är den också väldigt sorglig.

Men jag tycker boken har bra egenskaper som gör den "very good!" Jag tycker inte jättemycket om slutet men jag ska inte avslöja något. Det kan ju vara en smaksak!

Boken börjar roligt och förväntansfullt. Jag rekommenderar den starkt!
Jag ger den 5/5 glada gubbar

PS. Läs den inte när det är mörkt - det kan vara lite läskigt. DS.

Av Maria, år 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar