onsdag 18 april 2012

Harry Potter och de vises sten

Författare: J.K Rowling (år 1997)
Omslagsillustratör: Alvaro Tapia
Förlag: Tiden

"Bara en minut kvar, och sen skulle han vara elva. Trettio sekunder...tjugo...tio...nio...kanske han skulle väcka Dudley bara för att reta honom...tre...två...ett...
Bom.
Hela rucklet darrade och Harry satte sig tvärt upp och stirrade på dörren. Någon stod utanför och knackade för att bli insläppt"

Harry Potter och De vises sten handlar om föräldrarlösa Harry Potter som bor hos sin morbror, moster och kusin på Privet Drive 4. Livet är hårt för Harry därför att ingen tycker om honom, inte morbrorn, mostern eller kusinen och inte heller någon i skolan. Harry får jobba hårt hela tiden. Men Harrys liv förändras helt när Harry får veta hela sin bakgrund och vem han egentligen är...

Jag tycker boken är jättebra, den är spännande, rolig och det händer väldigt mycket. Den är också lite sorglig. Boken är speciell och den är värd att läsa flera gånger. Boken har långa kapitel vilket jag bara tycker är ett plus.

Det enda lilla felet med boken är att en del av kapitlens titlar kan avslöja lite för mycket av vad som kommer att hända i kapitlet.. Annars tycker jag att boken är helt perfekt.

Jag tycker att boken är fantastiskt bra. Dessutom finns det 6 andra böcker i serien som är en fortsättning på den första boken. Jag rekommenderar att man ska läsa böckerna i ordning.

Boken passar för alla åldrar, tycker jag, och det spelar ingen roll man är kille eller tjej.

Så mitt betyg är:
5 av 5 muffins.

Av Filippa, 11 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar