onsdag 13 juni 2012

De utvalda

Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic

”- Det spelar ingen roll,sa hon.
- Följ med mig, prins Greening.
Han hävde sig upp på fötter
- Po faktiskt.
- Po? sa Katsa.
- Mitt namn. Jag heter Po.

Katsa betraktade honom ett ögonblick medan han svängde.med armarna för att pröva axellederna. Han höll sig för en sidan och stönade. Hans ena öga började svullna och mörkna, tyckte hon, fast det var svårt att se i dunklet. Ena skjortärmen var trasig och han var täckt av smuts, lerig från topp till tå. Hon visste att såg lika förfärlig ut - värre faktiskt, med sitt toviga hår och sina nakna fötter - men det fick henne bara att le.

- Följ med mig, sa hon. Jag kan visa dig till din farfar.”

Så lär Katsa och Po lära känna varandra. Boken handlar om Katsa och Po som har två gåvor. För att ha en gåva så måste man ha två olika färger på ögonen. Katsa har mördarens gåva och hon har ett grönt och ett blått öga. Po har stridens gåva och han har ett silvrigt och ett guldigt öga. Katsa och Po ska komma på varför hans faster har låst in sig men också vem som ville kidnappade hans farfar.

Jag gillar boken för det är luftig text och för att boken har många händelser, t ex i början. när dom räddar Pos farfar.

Det är också bra att det finns en karta längst fram och bak För då kan man se vart dom går till för städer.

Boken var jättebra men man förstod inte så mycket i början men sen förstod man och det var nog lite för många städer för man kommer inte ihåg alla.

Jag tror att killar gillar den mer för det är rätt mycket krig, men tjejer kan nog också gilla boken.

Jag ger boken fem stjärnor av fem möjliga.

Karl, åk 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar