tisdag 12 juni 2012

Hur du tränar din drake


Författare och illustratör: Cressida Cowel
Förlag: Natur och kultur

”Hicke går in först, det är ju han som är hövdingasonen.” Snorslödder hånlog. ”Och om nu någon drake skulle vara vaken får Hicke veta det först.” s

Det är ett utdrag från början av den första boken i serien Hicke Hiskelig Halvulk III:s memoarer som heter Hur du tränar din drake. Hicke och alla andra barn måste fånga en drake för att kunna vara med i ett prov för att få vara kvar på ön när de blir vuxna. De som inte gör det blir utkastade från ön och får klara sig bäst de kan. Provet går ut på att träna sin drake så att den kan fånga tillräckligt mycket fisk. Och Hicke den klena lilla hövdingasonen har fångat den minsta lilla brundrake man kan hitta. Dessutom har den inga tänder. Den döps till Tandlöse. Kommer Hicke att lyckas med provet?

Jag tycker att boken är ganska lättläst. Ibland kan det vara lite krångliga ord eller namn. Bilderna är ganska roliga fast de inte är så proffsigt ritade. Den är inte speciellt lång och inte speciellt kort heller tycker jag. Den har ungefär 220 sidor.

Framsidan på boken tycker inte jag är speciellt lockande. Jag tycker att det skulle kunna vara lite fler saker och mer detaljer. Kanske någon händelse från boken.

Boken kan jag verkligen rekommendera om man vill ha en spännande och väldigt rolig bok. Det är ganska stor text men det finns ju ett antal sidor.

Boken får 5 av 5 glada gubbar!

Av: Filip år 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar