fredag 1 juni 2012

Som trolleri

Författare: Mårten Melin
Omslag: Emma Adbåge
Förlag: Rabén & Sjögren

"Jag gick ut på bryggan, den knakade under flipflopsandalerna och jag tänkte att nu, nu vänder han sig om. Men det gjorde han inte. Han kanske var döv? Jag klampade lite hårdare. Döva kan säkert känna vibrationer i alla fall. Men han rörde sig inte ur fläcken, bara satt där och stirrade ut över sjön. Tills jag var typ en halvmeter bakom honom. Då vände han sig lugnt om och tittade upp på mig."

Boken handlar om en tjej som heter Mona. Hon bor nära en sjö som hon brukar gå till tidigt på morgonen varje dag. En morgon när hon var på väg till bryggan vid sjön såg hon en kille som hon aldrig sett förut. Dessutom brukade det aldrig vara någon där på morgonen.

Jag tycker att boken är lättläst, eftersom det är rätt så mycket mellanrum mellan raderna och texten är rätt så stor. Den har inga bilder men jag tycker inte det gör något. Jag tycker mest om sida 11-12 när Mikael blev arg för att Mona skvätte vatten på honom, eftersom att sidorna var både roliga och spännande. Boken var spännande, lite läskig ibland, rolig och sorglig på slutet.

Jag tycker att slutet var dåligt. Sista meningen är så här: "Bron knakade under mina fötter." Man fick inte veta så mycket om vad som hände på slutet. Jag tycker att det borde komma ut en till bok.

Jag tycker att boken är jättebra men det är synd att slutet inte var så bra. Jag tror att både tjejer och killar skulle gilla boken.

Jag rekomenderar boken varmt. Den får 5 av 5 stjärnor.

Sara 11 år, åk 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar