torsdag 23 april 2015

Världsbokdagen

Idag är det Världsbokdagen och eftersom hela skolan skulle åka på utflykt till Skrylle idag passade jag på att följa med och samtidigt tipsa om bra böcker om djur och natur, skogen och utflykter. Det blev verkligen en fin dag med perfekt utflyktsväder! Klicka på bilderna om du vill se dem större.

 
 Eleverna var indelade i nio grupper som gick runt till olika stationer och vid en av stationerna stod jag och berättade om böckerna jag hade tagit med. Lite som en utomhusibbla eller skogsbibbla!

 
I ett vindskydd vid en av grillplatserna dukade jag upp mitt bokbord.

 
I väntan på att grupperna skulle dyka upp var det skönt att fika i vårsolen och naturligtvis läsa en bok som utspelar sig i skogen; den läskiga Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg.

 
Så här nöjd blev jag av att få komma ut i skogen och prata om böcker och titta på vitsippor!

 
Böckerna jag tipsade om var:
Djuren i skogen av Sarah Sheppard (fakta)
Rut & Rocky Rådjur av Sarah Sheppard (fakta)
Rebus bygger en skog av Lena Arro och Sara Gimbergsson (bilderbok)
Vilse i skogen av Helena Bross (läsa själv)
Ella och utflykten av Johan Rundberg (läsa själv)
Lägerkrisen av Ann Caroline Håkans (hcf)
Ingen ser dig av Anna Knutsson och Ann-Christine Magnusson (hcg)
Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg (hcg)
Som trolleri av Mårten Melin (hcg)
 
Alla finns att låna på biblioteket!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar